Блоговодител - кулинарен пътеводител

понеделник, 27 март 2017 г.

Кекс с орехи и какао


Ще ми повярвате ли ако ви кажа, че вкъщи от всички сладки изкушения, кексът е на почит, особенно и с орехи. :))
Дори и най-сложната и завъртяна торта да направя, все ме питат: "А кекс кога ще направиш?" :))
Не, че не обичат торти, напротив обожават ги, но кексът си е кекс, класически десерт - бърз, лесен и вкусен.
А и как да не е така, като кексът дори и мен ме връща в топлите ми спомени от детските години.
Още помня как милата ми майка, стоеше до мен и ме напътстваше: "Трябва хубаво да се разбърка, за да се стопи захарта... Сложи още малко брашно... Да, готово е вече!... Спри да бъркаш ти казах, готово е!" :)) За мен това занимание беше много забавно и интересно.
Даа...спомени, хубави и изпълнени с много радост и любов.
Вярвам, че и с вас е така..









Експереминтирала съм по всякакъв начин със съставките и самото приготвяне, само с белтъци, само с жълтъци, с прясно мляко, с кисело, с вода, с шоколад и с какво ли още не...за да стигна до извода, че вкъщи имаме две любими рецепти за кекс. Едната разбира се е кексът с карамелов крем /рецептата може да намерите тук / и другата е тази, която сега ще ви покажа...

С удоволствие ви представям подобна на мамината рецепта за кекс /или по-скоро рецептата на всички майки от зората на демокрацията, записана в дебелият им, кулинарен тефтер/.
От съставките единствено съм заменила киселото мляко с айрян, содата с бакпулвер, разбих белтъците отделно от жълтъците и добавих орехи за контраст. Ако обичате повече да ви е сладко, може да добавите още 1/2 ч.ч. захар /или на вкус/.



Продукти:

4 яйца
1 1/2 ч.ч. захар
1/3 ч.ч. олио
1 ч.ч. айрян
1 бакпулвер
2 ванилии
2 ч.ч. брашно
2 с.л. какао
1/3 ч.ч. орехи
пудра захар за поръсване



Начин на приготвяне:

Най-напред смиламе, счукваме или настъргваме орехите и ги оставяме настрана.
Отделяме жълтъците от белтъците.
Жълтъците, разбиваме с 1 ч.ч. захар до побеляване. Добавяме олиото и разбъркваме. В айряна разтваряме бакпулвера и изчакваме за секунди да се активира. Прибавяме айряна към сместа и разбъркваме. Пресяваме брашното и по малко го добавяме към сместа. Отново разбъркваме добре.

В отделна купа, разбиваме белтъците с останала захар на сняг. Взимаме готовата жълтъчна смес, която е доста гъста и постепенно, на няколко пъти я добавяме към белтъците, като бъркаме или със шпатула или на най-ниската степен на миксера. Отделяме 1/3 от вече готовата смес в друга купа и към нея добавяме пресятото какао. Разбъркваме добре.









В намаслена и поръсена с брашно форма за печене, сипваме 1/2 от бялата смес, отгоре поръсваме с половината смлени орехи, следва какаовата смес, бяла смес и завършваме с орехи. Печем в предварително загрята фурна. Първо за 15 минути на долен реотан и след това на два реотана за 15-20 минути на 170 градуса.










Тук отново ще вметна, че е желателно да наблюдавате кекса и да проверите дали се е изпекъл с дървена клечка, защото всяка фурна има своите особенности и пече по различен начин.

След като кексът се е изпекъл, го оставяме леко да поизстине. Обръщаме го в подходящ поднос и поръсваме с пудра захар.













Също така искам да поясня за бакпулвера в айряна. Знам че, ще има доста домакини които ще попитат, защо добавям бакпулвера в айряна, а не в брашното...
С годините и опита, който придобих в кухнята, най-напред замених в сладките изделия изцяло содата като набухвател с бакпулвера. Бакпулвер съм разтваряла, както в айрян, кисело мляко така и във вода. Мога да ви уверя, че винаги и всичко бухва, без значение дали бакпулвера е разтворен в киселото мляко или е добавен в брашното. Преди няколко години, реших да пробвам, защото все пак основната съставка в бакпулвера е сода и е нормално да се активира в кисело мляко. А и по този начин със сигурност се елеминира неприятната миризма на сода. Защото не веднъж съм имала горчивия опит, дори и с бакпулвер, който съм добавила в брашното, да има лек аромат на сода.
Така че, не се притеснявайте. Ще бухне! А пък ако ви изглежда не сигурно и имате притеснения, сложете бакппулвера в брашното. И в двата случая кексът ще стане точно такъв, какъвто трябва!






И със сигурност ще имате страшно пухкав, бухнал и вкусен кекс!
Кекс с орехи и какао!
Особенно горната коричка, която е като ореховки....мммм...страхотно. :))



А сега ви оставям да го пробвате и вие, и ви желая прекрасно настроение и да ви е сладко! ☺








Няма коментари:

Публикуване на коментар